Skip to content
weight-loss

Kalorie – jak je tracić?

Jak wiadomo, to czy chudniemy, czy przybieramy na wadze, zależy przede wszystkim od ilości kalorii, które przyjmujemy każdego dnia. Jeżeli znacznie przewyższa ona dzienne zapotrzebowanie, a my nie wykonujemy żadnych sportów i nie jesteśmy aktywni – tyjemy. Ale jak obliczyć odpowiednią, dzienną ilość kalorii i jak je skutecznie spalać, kiedy jesteśmy w domu? Czy koniecznie musimy torturować się na ćwiczeniach, których nie lubimy?

Każdy organizm, aby normalnie funkcjonować, powinien dostać 24 kcal na 1 kilogram. Jeżeli zatem ważysz np. 75 kg, Twoja dzienna dawka kalorii powinna wynosić 1800 kcal. Do tego należy doliczyć 1/3 tej wielkości na nasze codzienne, niewielkie aktywności – dojście do pracy, pracę fizyczną, wykonywanie zakupów, sprzątanie, czy inne czynności.  Łączenie, w przypadku kobiety o wadze 75 kg, dzienna ilość kalorii nie powinna przekraczać 2400 kcal. Utrzymanie takiego, stałego poziomu gwarantuje Ci, że nawet bez ruchu, ani nie przytyjesz, ani nie schudniesz. Jeżeli jednak chcesz zrzucić kilka kilogramów, nie potrzebna Ci dieta, ale włączenie większej ilości ruchu. Jeśli rozpoczniesz ćwiczenia w klubie fitness, bieganie, czy zapiszesz się siłownię, efekty zobaczysz bardzo szybko!

Jak spalać kalorie w domu?

Nie wszyscy jednak lubimy aktywność fizyczną. Cóż, niektórym po prostu nie starcza na nią czasu. Aby jednak spalić zbędne kalorie wcale nie musimy codzienne wylewać z siebie litry potu, biegać na treningi, ćwiczyć, jeździć na rowerze, rolkach lub biegać. Owszem, taki tryb życia byłby idealny, ale nie oszukujmy się – nie każdy z nas ma na tyle motywacji oraz czasu. Ale nic straconego! Nie wielu z nas zdaje sobie sprawę, że spalanie kalorii odbywa się cały czas!

Odpowiednia dieta, która nie przekracza optymalnej, codziennej porcji kalorii, umożliwia ich skuteczne spalanie, wykonując codzienne czynności – tak! Kalorie spalają się same. Oczywiście, nie można mówić o jakichś spektakularnych liczbach, ale podczas wykonywania codziennych, domowych obowiązków, np. prasowania możesz spalić 140kcal. Kiedy myjesz okna spalasz 240 kcal, a gotując 150 kcal. Dla porównania – ćwicząc godzinę aerobik, znika ich 550. Możesz więc chudnąć w domu, wykonując normalne czynności. A jednak pewne warunki – nie możesz się przejadać, Twoja dieta powinna być bogata odpowiednie składniki odżywcze, posiłki regularne i niewielkie.