Skip to content
banana-1245231_960_720

Witaminy i minerały niezbędne dla kobiecej płodności

Dobrze zbilansowana dieta wpływa na gospodarkę hormonalną, zmniejsza ryzyko zaburzeń owulacji. Szczególne znaczenie dla płodności mają witaminy z grupy B, witamina E i żelazo. Przed rozpoczęciem starań o dziecko, dobrze jest wykonać podstawowe badania medyczne, wykluczające przeciwwskazania do zajścia w ciążę.

Badania przed ciążą

Badania, które warto, aby kobieta zrobiła przed zajściem w ciążę, to: badanie krwi na przeciwciała przeciw różyczce, cytologia, morfologia krwi obwodowej, ogólne badanie moczu, poziom cukru we krwi. Dobrze jest zrobić dodatkowe badanie monitorujące owulację – dzięki temu wiadomo, w jakie dni są największe szanse na zapłodnienie. U niektórych kobiet owulacja zanika, np. na skutek przedwczesnej menopauzy, wówczas jedyną nadzieją na macierzyństwo jest prenatalna adopcja. Jeśli nie ma medycznych przesłanek, wykluczających zajście w ciążę, warto od razu zwiększyć szanse na macierzyństwo przez stosowanie tzw. diety płodności.

Witaminy płodności i żelazo

Starając się o dziecko, należy pamiętać o wzbogaceniu diety w produkty bogate w witaminy z grupy B, witaminę E i żelazo.

1. Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B są niezbędne do produkcji hormonów płciowych, odpowiadają za prawidłowy przebieg owulacji i zagnieżdżenie jajeczka. Z tego powodu warto jeść tłuste ryby, takie jak: śledź, makrela, łosoś, chude mięso, produkty pełnoziarniste i jajka. Bardzo ważny jest kwas foliowy (witamina B9). Niedobór kwasu foliowego zwiększa ryzyko wystąpienia u dziecka wad wrodzonych. Aby go dostarczyć do organizmu, należy jeść takie warzywa, jak: szpinak, szparagi, brokuły, sałatę, kalafior. Optymalna dzienna dawka kwasu foliowego dla kobiet w ciąży i starających się o dziecko to 700 miligramów.

2. Żelazo

Żelazo jest niezbędne do budowy komórek i tkanek potrzebnych do produkcji komórek jajowych. Znajdziemy je w wątróbce, cielęcinie, wołowinie i produktach roślinnych: fasoli, soczewicy, soi. Optymalna dzienna dawka kwasu foliowego to 26 miligramów.

3. Witamina E

Witamina E wspiera proces produkcji żeńskich hormonów płciowych. Z tego powodu warto jeść nasiona (sezam, słonecznik), pestki dyni, migdały i orzechy, a także paprykę oraz nać pietruszki. Warto przyjmować 8-13 miligramów tej witaminy dziennie.

Więcej przeczytaj na: http://www.invimed.pl/blog/dieta-bezglutenowa-na-pewno-mi-pomoze