Skip to content

Na czym polega influencer marketing?

Możliwości, zwłaszcza w sferze promocyjnej, PR-owej oraz reklamowej, jakie daje Internet są nie do przecenienia. Obok tradycyjnych form reklamy internetowej, jak artykuł sponsorowany czy pop-up, mamy do czynienia także z kreacją osób, które z nikogo, stały się twórcami wpływowymi; osobami, które oddziałują na masy z poziomu internetowych blogów czy vlogów. Tego właśnie dotyczy influencer marketing, a więc wykorzystywanie blogerów do reklamowania i promowania produktów.

Influencer – czyli?

Influencer marketing to termin pochodzenia angielskiego, który w wolnym tłumaczeniu oznacza marketing wpływów. Marketing w tym wypadku nie będzie zatem oznaczał rynku jako takiego (ang. market – rynek), ale ogół działań mających na celu sprzedaż produktów oraz usług. Influencer marketing jest jednocześnie swoistym określeniem osoby wpływowej (ang. influence – wpływ), która potrafi swoimi działaniami przekazywać określone wartości, utożsamiać je z produktem i wywoływać poprawę piarową i marketingową. W dużym uproszczeniu wpływa zatem na poprawę sprzedaży. Nie różni się to zatem, zwłaszcza na pierwszy rzut oka, od reklam telewizyjnych z osobami znanymi. Czy rzeczywiście?

Internet to jednak co innego

W tym wypadku jest to jednak angażowanie osób, które znają się na jakimś temacie. W prosty sposób, np. dając najnowszego smartfonu do testów, możemy zagwarantować sobie dobrą opinię blogera, którego oglądalność jest duża, a wpływ na młodych ludzi bezcenny. Zatem dana gwiazda nie reklamuje byle czego, nie zastanawia się nad jakością czegoś, czego na co dzień zupełnie nie używa lub używa i na tej podstawie ma przekonać do tego produktu innych. Chodzi o coś w rodzaju recenzji sponsorowanej, która jednak nie jest w jasny i rzetelny sposób oznaczona. Zdanie kogoś, kto wie jak powinien działać smartfon i nawet robiącego odpowiednie testy wypada przecież wiarygodnie.

Influencer marketing to nowa forma reklamy, która sprawdza się w wielu przypadkach innowacyjnych produktów (rzadziej usług), które mają w zamierzeniu trafić do młodych ludzi, a ich  grupą docelową są tzw. współcześni Europejczycy. W takich wypadkach działania marketingowe muszą bowiem być niekonwencjonalne.