Myślisz o franczyzie? Poznaj 10 cech idealnego franczyzobiorcy
Franczyza w Polsce cieszy się sporym zainteresowaniem wśród osób chcących pracować na własny rachunek. Nie jest to jednak rozwiązanie dla wszystkich. Sprawdź, jakie cechy powinieneś posiadać, aby być idealnym franczyzobiorcą.
Myśląc o franczyzie, rysuje ci się przed oczami szybki zysk? Nic z tego! O zyski rzeczywiście łatwiej, gdy się działa pod znaną marką, ale nie oznacza to, że można sobie odpuścić pracę. Przeciwnie – musisz się przygotować, że jako przedsiębiorca będziesz miał mniej czasu wolnego niż dotychczas. Dodatkowe obowiązki dojdą z chwilą zatrudnienia pierwszych pracowników. Mówienie zatem o franczyzie jako recepcie na sukces nie jest prawdą – potrzebne są jeszcze nakłady pracy. Sprawdź, kiedy będziesz idealnym kandydatem z punktu widzenia franczyzodawcy.
-
1) Kapitał, czyli rzecz niezbędna
Franczyza to model biznesowy składający się wielu pojedynczych punktów sprzedaży dóbr lub usług. Aby otworzyć nowy punkt, konieczne jest wynajęcie lokalu i jego zagospodarowanie zgodnie z wytycznymi franczyzodawcy. Nie posiadasz kapitału, ale myślisz o franczyzie? Zorientuj się zatem, czy będziesz mógł skorzystać z kredytu bankowego.
-
2) Wykształcenie może pomóc
Jeżeli franczyzobiorca specjalizuje się w wąskiej dziedzinie, to może wymagać od osób zainteresowanych współpracą konkretnego wykształcenia i umiejętności. Znajomość trendów w modzie i umiejętność nawiązywania kontaktu z klientami przydaje się podczas prowadzenia np. lokalnego sklepu odzieżowego czy spożywczego.
-
3) Czy jesteś dobrym menadżerem?
Być może zastanawiałeś się kiedyś, o co chodzi we franczyzie. Poza zyskiem dla każdej ze stron umowy, nie można zapomnieć o docieraniu do klientów zamieszkujących nawet odległe zakątki i budowaniu świadomości marki. Aby jednak skutecznie sprzedawać, musisz być menadżerem. Czy potrafisz zarządzać nie tylko swoim czasem, lecz także pracownikami? Franczyzodawca z pewnością sprawdzi twoje umiejętności w tym zakresie.
-
4) Doświadczenie może być kluczowe
Twoja ścieżka kariery może mieć szczególne znaczenie dla franczyzodawcy. Pracując dotychczas np. w aptece na stanowisku farmaceuty, doskonale wiesz, jak rozmawiać z klientami i jesteś na bieżąco m.in. z lekami. Dodatkowo wiesz, na jakich zasadach funkcjonuje apteka – to może być kluczowym element z punktu widzenia franczyzodawcy.
-
5) Dyspozycyjność – bo prowadzenie biznesu wymaga czasu
Myślisz o franczyzie jako o dodatkowym źródle dochodu? To może się nie spodobać franczyzodawcy. Prowadzenie placówki partnerskiej to konkretne obowiązki. Idealny kandydat to osoba, która całkowicie poświęci się prowadzeniu i rozwijaniu założonego punktu. Zanim zatem zgłosisz się do wybranego franczyzodawcy, określ swoją dyspozycyjność.
-
6) Czy jesteś samodzielny?
Franczyzobiorca musi rozliczać się ze swoimi pracownikami, musi zadbać o odprowadzenie składek do ZUS-u czy podatku do właściwego urzędu skarbowego? Czy masz świadomość, że będziesz musiał samodzielnie zadbać o wiele kwestii? Jeżeli tak, to z punktu widzenia franczyzodawcy możesz być idealnym kandydatem do prowadzenia punktu partnerskiego.
-
7) Motywacja – dlaczego chcesz prowadzić punkt?
Franczyzodawcom zależy na partnerach, którzy nie będą nastawieni wyłącznie na zysk, lecz także dynamiczny rozwój i osiągnięcie założonych planów. Motywacja może być zatem kluczowa przy wyborze biznesowego partnera. Przygotuj zatem odpowiedź na pytanie, dlaczego chcesz zostać franczyzobiorcą.
-
8) Kompetencje miękkie – coraz więcej franczyzodawców zwraca na nie uwagę
Potrafisz słuchać? Jakie masz podejście do współpracowników, pracowników czy przełożonych? Czy potrafisz czytać między słowami? Kompetencje miękkie są coraz bardziej doceniane w handlu i usługach. Jeżeli poszukujesz franczyzodawcy właśnie z tych branż, to miej świadomość, że może on poruszyć tę kwestię podczas spotkania.
-
9) Czy jesteś zaangażowany?
Zanim podejmiesz współpracę z franczyzodawcą, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że we franczyzie chodzi m.in. o rozwój marki danej firmy. Idealny kandydat sprawdzi przed spotkaniem informacje o przedsiębiorstwie i jej dotychczasowym rozwoju, aby móc wykazać, że jest zaangażowany i interesuje się swoim potencjalnym kontrahentem biznesowym.
-
10) Twoja postawa również ma znaczenie
Czy jesteś świadom tego, że będziesz musiał dostosować się do wymagań franczyzodawcy? Czy jesteś przygotowany na ciężką pracę? Twój sposób myślenia o franczyzie ma znaczenie z punktu widzenia franczyzodawcy. Jeżeli nie dasz się poznać jako solidny potencjalny partner, to masz małą szansę otworzyć placówkę partnerską.